Nė shtėpi me vėllezėrit e tij sillet i egėr, si i huaj dhe i shan pa kurrfarė shkaku, inatoset me ata. Grindet me prindėrit dhe anėtarėt e tjerė tė familjes i ngacmuar nga tėrbimi, siē po ndodh sot nė shumė raste konfliktesh dhe mosmarrėveshjesh mes tė rinjve nė pubertet dhe prindėrve (sidomos me nėnat), sepse ajo qysh prej fėmijėrisė ėshtė e lidhur mė tepėr.
Sa i pėrket sjelljes dhe raportit me adoleshentėt, ky sqarim zgjat shumė dhe duhet tė shtjellohet nga aspekti psikologjik, sociologjik dhe fiziologjik.
Nė fillim duhet tė dihen ndryshimet fizike nė trupin e adoleshentit, gjė qė ėshtė e pashmangshme nė moshėn e pubertetit. Ky ndryshim pėrcillet me njė rritje tė shpejtė dhe ndryshime tė tjera nė trup. Si rezultat i kėtyre ndryshimeve paraqitet plogėshtia, pėrtacia dhe anemia. Gabimi mė i shpeshtė i prindėrve nė kėto raste ėshtė mendimi dhe bindja, se fėmijėt kėshtu me trup tė rritur nė pubertet, mund tė ngarkohen me detyrime mė serioze dhe mė tė mėdha. Ky gabim pastaj shpie deri te nervozizmi, tendosja dhe shqetėsimi, dhe si rezultat i kėtyre ndjenjave, vjen deri te humbja e vetėbesimit.
Kėto ndryshime fizike tek i riu ngjallin dėshirė pėr tu vetmuar dhe pėr tu larguar nga familja, ikje nga ēfarėdo pune, duke u lėshuar nė dembeli, nga e cila pason ndjenja e molisjes. Shpesh nė kohėn e pubertetit i riu nuk ka vendosmėri, vazhdimisht ka ndjenjėn se ėshtė nė vėshtirėsi dhe telashe, e zgjedh rrugėn e refuzimit dhe tė kundėrshtimit me familjen dhe shokėt dhe nė pėrgjithėsi me ata qė e rrethojnė. Pėr kėtė shkak nė shumicėn e rasteve adoleshenti ėshtė i dėshpėruar dhe i pikėlluar, bile-bile pikėllimi i tij nuk pėrfundon vetė tek ai personalisht, por i kaplon edhe tė tjerėt, dhe kėshtu ai shkatėrron edhe lumturinė e tė tjerėve, duke i kundėrshtuar dhe u grindur, pa u afruar dhe ndihmuar me tė tjerėt. Nė shtėpi me vėllezėrit e tij sillet i egėr, si i huaj dhe i shan pa kurrfarė shkaku, inatoset me ata. Grindet me prindėrit dhe anėtarėt e tjerė tė familjes i ngacmuar nga tėrbimi, siē po ndodh sot nė shumė raste konfliktesh dhe mosmarrėveshjesh mes tė rinjve nė pubertet dhe prindėrve (sidomos me nėnat), sepse ajo qysh prej fėmijėrisė ėshtė e lidhur mė tepėr. Dhe nėse ajo ėshtė mė pak rigoroze e mė tepėr tolerante, atėherė konfliktet dhe mosmarrėveshjet do tė pakėsohen dukshėm. Ky i ri do tė angazhohet nė kundėrshtimin e ēdo pushteti prindėror. Dhe sa herė qė dikton se pėrpjekjet e tij dėshtojnė, shtohet mllefi i tij dhe ndodh qė tė tėrhiqet nga situata tė tilla, tė cilat mund tė ēojnė deri te ndėshkimi, si pasojė e mosrespektimit tė prindėrve.
Kėtij tė riu gjithashtu i mungon vetėbesimi, si pasojė e dyshimit nė aftėsitė e veta individuale dhe shoqėrore. Shpesh kjo ndjenjė fshihet prapa inatit, tė cilin e shfaq haptas. Kėshtu ai refuzon kėrkesėn pėr tė kryer ndonjė punė tė rėndėsishme nga frika e dobėsisė dhe e mossuksesit. Situata komplikohet akoma mė tepėr pas kritikave, qė i bėhen nga personat pėrreth, pėr shkak tė veprimeve dhe sjelljeve tė tij tė ērregullta.
Gjatė rritjes sė trupit, adoleshenti mė shumė pėrqendrohet nė ēėshtjet seksuale, saqė shumica e kohės i kalon me fantazi pėr kėto gjėra. Nė kėto situata ai bazohet nė burime jo tė sakta, siē janė: shokėt, shėrbėtorėt, rruga, libra pa vlerė artistike apo filma dashurie, shumė tė pėrhapur kėto kohėt e fundit dhe shumė tė rrezikshme pėr tė rinjtė. Tė gjitha kėto gjėra ia drejtojnė vėmendjen adoleshentit nė problemet gjinore, sidomos mbajtja e gjėrave nė konfidencė tė plotė. Kjo ndjenjė e tyre pėrcillet me rebelime, dyshime dhe konflikte. Dhe kėtu do tė pėrmendim disa tė dhėna pėr kėtė realitet, tė paraqitura nga disa doktorė psikiatėr dhe sociologė, tė cilat duhet ti dijė kujdestari apo prindi i adoleshentit:
1- Ai duhet tė angazhohet qė ta edukojė adoleshentin me frymėn Islame i bazuar nė katėr pika themelore: edukimi fizik i trupit, edukimi shpirtėror, edukimi psikik dhe edukimi mental. E gjithė kjo bėhet me qėllim qė tė ruhet natyrshmėria, me tė cilėn Allahu i ka krijuar njerėzit. Paralelisht me edukatėn fizike bėhet edhe edukata shpirtėrore me iman, gjė e cila fillon qysh nė fėmijėri. Islami i jep rėndėsi tė madhe edukatės nė tė gjitha kėto pika themelore, ēka argumentohet me fjalėn e Ali ibėn Ebu Talibit: Luaj me ata kur janė shtatė vjeē, edukoi kur janė shtatė vjeē dhe bėhu shok me ata kur janė shtatė vjeē.
2- Me rėndėsi tė madhe ėshtė pjesėmarrja e adoleshentit nė debate tė qeta, nė tė cilat gjen shėrim pėr problemet e veta, pėrmes tė cilave ai mėsohet qė ti paraqesė problemet e veta dhe tė debatojė pėr to me tė rriturit pa ngurrim dhe me shumė besim. Adoleshenti ka nevojė qė dikush tia kuptojė gjendjen shpirtėrore dhe tė kujdeset pėr nevojat e trupit tė tij. Pėr kėtė shkak ai ka nevojė pėr njė shok tė pjekur, i cili i pėrgjigjet pyetjeve tė tij me mirėkuptim dhe me butėsi e transparencė. Ky shok tė jetė nė gjendje ta dėgjojė deri sa ta pėrfundojė fjalėn pa ndėrhyrje, pa ironi dhe pa dyshuar nė fjalėt e tij.
3- Domosdoshmėrish duhet qė adoleshenti tė pėrgatitet mirė me shpjegime dhe sqarime tė hollėsishme pėr zhvillimin e trupit nga aspekti gjinor, ēfarė detyre kanė organet gjenitale vazhdimi i llojit njerėzor pėrmes marrėdhėnieve tė lejuara martesore-, pastaj ti sqarohet si vepron nė kohėn e zhvillimit dhe tė ndryshimeve trupore. Shumė mė mirė ėshtė qė kjo pėrgatitje teorike tė fillojė para se sa tė arrijė moshėn madhore. Gjithashtu duhet patjetėr tė bisedohet me adoleshentin pėr rrezikun e praktikimit tė masturbimit dhe ti tregohet pėr dispozitat e Sheriatit Islam pėr kėto gjėra.
4- Ti mėsohen adoleshentit dispozitat fetare nė pėrgjithėsi, e nė veēanti dispozitat mbi agjėrimin, namazin, abdesin dhe pastrimin (guslin). Gjatė kėtij mėsimi duhet tė lihet hapėsirė edhe pėr ēdo lloj pyetje nga kjo sferė, me ēka shmanget rreziku i informimit tė adoleshentit nga burime tė tjera tė jashtme.
5- Nuk duhet tė qortohet i riu, nėse ai shpreh haptas diēka nga gjėrat e lartpėrmendura, si dhe tė mos akuzohet pėr ahlak edukatė tė keq, ose ti thuhet qė, as baba, as nėna se kanė pritur kėtė vepėr nga ai/ajo. E sidomos nuk duhet tė qortohet e as tė akuzohet, nėse vepra nuk e tejkalon kufirin e haramit. Gjithashtu nuk duhet tė thuhet, se ne kur kemi qenė nė moshėn tėnde nuk i kemi bėrė kėto gjėra. E gjithė kjo ēon deri te ndjenja emocionale pėr mėkatin e bėrė dhe shkakton frustrim tek i riu. Adoleshenti nė kėtė moshė kėrkon dhe ka nevojė pėr dashuri dhe mbėshtetje, pėr respekt dhe siguri tė personalitetit tė tij, sikurse ka nevojė pėr vendin dhe pozitėn e tij nė shoqėri, e sidomos ka nevojė pėr udhėzime dhe kėshilla pozitive.
6- Ti jepet hapėsirė e bollshme pėr shkėmbimin e mendimeve fisnike, pėr aktivitete me motivacione tė ndryshme, pėrmes tė cilave harxhon dhe shfryn energjinė e tepėrt, si dhe ndėrton personalitetin e tij dhe me kėtė rast pėrdorė fjalė tė dobishme gjatė shkėmbimit tė mendimeve. Kėto gjėra tek personaliteti i adoleshentit nxisin siguri e vetėbesim dhe edukatė tė shėndoshė. Familjet me anėtarė tė afruar dhe tė lidhur mes veti, tė cilat i mėsojnė dhe u japin anėtarėve tė vet mbėshtetje dhe lidhje tė ngushta familjare, marrin vendime pėr gjėra jetike, ku marrin pjesė tė gjithė anėtarėt e familjes, dhe ku tė gjithė anėtarėt janė shumė tė interesuar pėr problemet e njėri-tjetrit. Nė kėto familje adoleshentėt janė shumė mė pak tė frustruar dhe me mė pak presione. Adoleshentėt te kėto familje me shumė pozitivitet e shikojnė jetėn dhe kanė zgjidhje optimale pėr ēėshtjet jetėsore dhe problemet e saj. Pėr tė njėjtat probleme tė rinjtė e familjeve, tė cilat nuk i kanė kėto veti pozitive, janė mė shumė tė ekspozuara ndaj lėndimeve dhe presioneve psikike.
7- Kujdestari pėrgjegjėsi - e ka detyrim ta nxitė adoleshentin qė tė marrė pjesė nė takimet e tė rinjve dhe tė jetė aktiv nė propozimin e zgjidhjeve tė problemeve tė veēanta shoqėrore gjatė debateve mes tė rinjve. Kėshtu e pėrjeton siē duhet fazėn e burrėrisė dhe tė pėrgjegjėsisė.
8- Gjithashtu duhet tė nxitet dhe tė pėrkrahet nė praktikimin e hobive tė ndryshme dhe tė merret me lojėra sportive, tė angazhohet me punė dhe aktivitete humanitare, pėrmes tė cilave pėrthith energji tė reja dhe i forcohet personaliteti.
9- Ėshtė e dobishme qė ndonjėherė tė injorohet ndonjė gabim i paqėllimtė i bėrė nga ana e adoleshentit.
10- Nė rast tė zbulimit tė marrėdhėnieve dhe kontakteve me personin e gjinisė sė kundėrt, duhet qė kjo gjendje tė pėrmirėsohet me dialog tė qetė dhe tė shtruar, kurrsesi me vrazhdėsi dhe fanatizėm.
Dhe nė fund, vėlla i dashur, kjo ėshtė njė pėrmbledhje e shkurtėr pėr natyrėn e moshės sė adoleshencės dhe si mund tė veprohet me tė riun. Pėr kėtė shkak tė kėshilloj, qė tė lexosh sa mė tepėr pėr kėtė tematikė dhe qė ta shtosh diturinė pėr kėtė ēėshtje.
revista Albislam nr. 78
Sa i pėrket sjelljes dhe raportit me adoleshentėt, ky sqarim zgjat shumė dhe duhet tė shtjellohet nga aspekti psikologjik, sociologjik dhe fiziologjik.
Nė fillim duhet tė dihen ndryshimet fizike nė trupin e adoleshentit, gjė qė ėshtė e pashmangshme nė moshėn e pubertetit. Ky ndryshim pėrcillet me njė rritje tė shpejtė dhe ndryshime tė tjera nė trup. Si rezultat i kėtyre ndryshimeve paraqitet plogėshtia, pėrtacia dhe anemia. Gabimi mė i shpeshtė i prindėrve nė kėto raste ėshtė mendimi dhe bindja, se fėmijėt kėshtu me trup tė rritur nė pubertet, mund tė ngarkohen me detyrime mė serioze dhe mė tė mėdha. Ky gabim pastaj shpie deri te nervozizmi, tendosja dhe shqetėsimi, dhe si rezultat i kėtyre ndjenjave, vjen deri te humbja e vetėbesimit.
Kėto ndryshime fizike tek i riu ngjallin dėshirė pėr tu vetmuar dhe pėr tu larguar nga familja, ikje nga ēfarėdo pune, duke u lėshuar nė dembeli, nga e cila pason ndjenja e molisjes. Shpesh nė kohėn e pubertetit i riu nuk ka vendosmėri, vazhdimisht ka ndjenjėn se ėshtė nė vėshtirėsi dhe telashe, e zgjedh rrugėn e refuzimit dhe tė kundėrshtimit me familjen dhe shokėt dhe nė pėrgjithėsi me ata qė e rrethojnė. Pėr kėtė shkak nė shumicėn e rasteve adoleshenti ėshtė i dėshpėruar dhe i pikėlluar, bile-bile pikėllimi i tij nuk pėrfundon vetė tek ai personalisht, por i kaplon edhe tė tjerėt, dhe kėshtu ai shkatėrron edhe lumturinė e tė tjerėve, duke i kundėrshtuar dhe u grindur, pa u afruar dhe ndihmuar me tė tjerėt. Nė shtėpi me vėllezėrit e tij sillet i egėr, si i huaj dhe i shan pa kurrfarė shkaku, inatoset me ata. Grindet me prindėrit dhe anėtarėt e tjerė tė familjes i ngacmuar nga tėrbimi, siē po ndodh sot nė shumė raste konfliktesh dhe mosmarrėveshjesh mes tė rinjve nė pubertet dhe prindėrve (sidomos me nėnat), sepse ajo qysh prej fėmijėrisė ėshtė e lidhur mė tepėr. Dhe nėse ajo ėshtė mė pak rigoroze e mė tepėr tolerante, atėherė konfliktet dhe mosmarrėveshjet do tė pakėsohen dukshėm. Ky i ri do tė angazhohet nė kundėrshtimin e ēdo pushteti prindėror. Dhe sa herė qė dikton se pėrpjekjet e tij dėshtojnė, shtohet mllefi i tij dhe ndodh qė tė tėrhiqet nga situata tė tilla, tė cilat mund tė ēojnė deri te ndėshkimi, si pasojė e mosrespektimit tė prindėrve.
Kėtij tė riu gjithashtu i mungon vetėbesimi, si pasojė e dyshimit nė aftėsitė e veta individuale dhe shoqėrore. Shpesh kjo ndjenjė fshihet prapa inatit, tė cilin e shfaq haptas. Kėshtu ai refuzon kėrkesėn pėr tė kryer ndonjė punė tė rėndėsishme nga frika e dobėsisė dhe e mossuksesit. Situata komplikohet akoma mė tepėr pas kritikave, qė i bėhen nga personat pėrreth, pėr shkak tė veprimeve dhe sjelljeve tė tij tė ērregullta.
Gjatė rritjes sė trupit, adoleshenti mė shumė pėrqendrohet nė ēėshtjet seksuale, saqė shumica e kohės i kalon me fantazi pėr kėto gjėra. Nė kėto situata ai bazohet nė burime jo tė sakta, siē janė: shokėt, shėrbėtorėt, rruga, libra pa vlerė artistike apo filma dashurie, shumė tė pėrhapur kėto kohėt e fundit dhe shumė tė rrezikshme pėr tė rinjtė. Tė gjitha kėto gjėra ia drejtojnė vėmendjen adoleshentit nė problemet gjinore, sidomos mbajtja e gjėrave nė konfidencė tė plotė. Kjo ndjenjė e tyre pėrcillet me rebelime, dyshime dhe konflikte. Dhe kėtu do tė pėrmendim disa tė dhėna pėr kėtė realitet, tė paraqitura nga disa doktorė psikiatėr dhe sociologė, tė cilat duhet ti dijė kujdestari apo prindi i adoleshentit:
1- Ai duhet tė angazhohet qė ta edukojė adoleshentin me frymėn Islame i bazuar nė katėr pika themelore: edukimi fizik i trupit, edukimi shpirtėror, edukimi psikik dhe edukimi mental. E gjithė kjo bėhet me qėllim qė tė ruhet natyrshmėria, me tė cilėn Allahu i ka krijuar njerėzit. Paralelisht me edukatėn fizike bėhet edhe edukata shpirtėrore me iman, gjė e cila fillon qysh nė fėmijėri. Islami i jep rėndėsi tė madhe edukatės nė tė gjitha kėto pika themelore, ēka argumentohet me fjalėn e Ali ibėn Ebu Talibit: Luaj me ata kur janė shtatė vjeē, edukoi kur janė shtatė vjeē dhe bėhu shok me ata kur janė shtatė vjeē.
2- Me rėndėsi tė madhe ėshtė pjesėmarrja e adoleshentit nė debate tė qeta, nė tė cilat gjen shėrim pėr problemet e veta, pėrmes tė cilave ai mėsohet qė ti paraqesė problemet e veta dhe tė debatojė pėr to me tė rriturit pa ngurrim dhe me shumė besim. Adoleshenti ka nevojė qė dikush tia kuptojė gjendjen shpirtėrore dhe tė kujdeset pėr nevojat e trupit tė tij. Pėr kėtė shkak ai ka nevojė pėr njė shok tė pjekur, i cili i pėrgjigjet pyetjeve tė tij me mirėkuptim dhe me butėsi e transparencė. Ky shok tė jetė nė gjendje ta dėgjojė deri sa ta pėrfundojė fjalėn pa ndėrhyrje, pa ironi dhe pa dyshuar nė fjalėt e tij.
3- Domosdoshmėrish duhet qė adoleshenti tė pėrgatitet mirė me shpjegime dhe sqarime tė hollėsishme pėr zhvillimin e trupit nga aspekti gjinor, ēfarė detyre kanė organet gjenitale vazhdimi i llojit njerėzor pėrmes marrėdhėnieve tė lejuara martesore-, pastaj ti sqarohet si vepron nė kohėn e zhvillimit dhe tė ndryshimeve trupore. Shumė mė mirė ėshtė qė kjo pėrgatitje teorike tė fillojė para se sa tė arrijė moshėn madhore. Gjithashtu duhet patjetėr tė bisedohet me adoleshentin pėr rrezikun e praktikimit tė masturbimit dhe ti tregohet pėr dispozitat e Sheriatit Islam pėr kėto gjėra.
4- Ti mėsohen adoleshentit dispozitat fetare nė pėrgjithėsi, e nė veēanti dispozitat mbi agjėrimin, namazin, abdesin dhe pastrimin (guslin). Gjatė kėtij mėsimi duhet tė lihet hapėsirė edhe pėr ēdo lloj pyetje nga kjo sferė, me ēka shmanget rreziku i informimit tė adoleshentit nga burime tė tjera tė jashtme.
5- Nuk duhet tė qortohet i riu, nėse ai shpreh haptas diēka nga gjėrat e lartpėrmendura, si dhe tė mos akuzohet pėr ahlak edukatė tė keq, ose ti thuhet qė, as baba, as nėna se kanė pritur kėtė vepėr nga ai/ajo. E sidomos nuk duhet tė qortohet e as tė akuzohet, nėse vepra nuk e tejkalon kufirin e haramit. Gjithashtu nuk duhet tė thuhet, se ne kur kemi qenė nė moshėn tėnde nuk i kemi bėrė kėto gjėra. E gjithė kjo ēon deri te ndjenja emocionale pėr mėkatin e bėrė dhe shkakton frustrim tek i riu. Adoleshenti nė kėtė moshė kėrkon dhe ka nevojė pėr dashuri dhe mbėshtetje, pėr respekt dhe siguri tė personalitetit tė tij, sikurse ka nevojė pėr vendin dhe pozitėn e tij nė shoqėri, e sidomos ka nevojė pėr udhėzime dhe kėshilla pozitive.
6- Ti jepet hapėsirė e bollshme pėr shkėmbimin e mendimeve fisnike, pėr aktivitete me motivacione tė ndryshme, pėrmes tė cilave harxhon dhe shfryn energjinė e tepėrt, si dhe ndėrton personalitetin e tij dhe me kėtė rast pėrdorė fjalė tė dobishme gjatė shkėmbimit tė mendimeve. Kėto gjėra tek personaliteti i adoleshentit nxisin siguri e vetėbesim dhe edukatė tė shėndoshė. Familjet me anėtarė tė afruar dhe tė lidhur mes veti, tė cilat i mėsojnė dhe u japin anėtarėve tė vet mbėshtetje dhe lidhje tė ngushta familjare, marrin vendime pėr gjėra jetike, ku marrin pjesė tė gjithė anėtarėt e familjes, dhe ku tė gjithė anėtarėt janė shumė tė interesuar pėr problemet e njėri-tjetrit. Nė kėto familje adoleshentėt janė shumė mė pak tė frustruar dhe me mė pak presione. Adoleshentėt te kėto familje me shumė pozitivitet e shikojnė jetėn dhe kanė zgjidhje optimale pėr ēėshtjet jetėsore dhe problemet e saj. Pėr tė njėjtat probleme tė rinjtė e familjeve, tė cilat nuk i kanė kėto veti pozitive, janė mė shumė tė ekspozuara ndaj lėndimeve dhe presioneve psikike.
7- Kujdestari pėrgjegjėsi - e ka detyrim ta nxitė adoleshentin qė tė marrė pjesė nė takimet e tė rinjve dhe tė jetė aktiv nė propozimin e zgjidhjeve tė problemeve tė veēanta shoqėrore gjatė debateve mes tė rinjve. Kėshtu e pėrjeton siē duhet fazėn e burrėrisė dhe tė pėrgjegjėsisė.
8- Gjithashtu duhet tė nxitet dhe tė pėrkrahet nė praktikimin e hobive tė ndryshme dhe tė merret me lojėra sportive, tė angazhohet me punė dhe aktivitete humanitare, pėrmes tė cilave pėrthith energji tė reja dhe i forcohet personaliteti.
9- Ėshtė e dobishme qė ndonjėherė tė injorohet ndonjė gabim i paqėllimtė i bėrė nga ana e adoleshentit.
10- Nė rast tė zbulimit tė marrėdhėnieve dhe kontakteve me personin e gjinisė sė kundėrt, duhet qė kjo gjendje tė pėrmirėsohet me dialog tė qetė dhe tė shtruar, kurrsesi me vrazhdėsi dhe fanatizėm.
Dhe nė fund, vėlla i dashur, kjo ėshtė njė pėrmbledhje e shkurtėr pėr natyrėn e moshės sė adoleshencės dhe si mund tė veprohet me tė riun. Pėr kėtė shkak tė kėshilloj, qė tė lexosh sa mė tepėr pėr kėtė tematikė dhe qė ta shtosh diturinė pėr kėtė ēėshtje.
revista Albislam nr. 78